/ PROJETO PRR_LFA

CNCG Demo Course

Credits
0.5 ECTS
Duration
13 hours
Vacancies
Regime/Location
In-person
Language(s) of instruction
Portuguese
Funding
Recovery and Resilience Plan

Next edition

Registration period

06/11/2025 to 06/11/2025

Course duration

06/11/2025 to 06/11/2025

Presentation

O "Fórum Esfera(s)" procura sensibilizar para a importância e papel das artes na criação de novas competências relacionadas com as várias áreas profissionais, sociais e pessoais.

Ecoacting

Sustentabilidade

Formação

Experimentação

Responsabilidade social

Arte(s)

Programa

27 de outubro

MANHÃ

8h30 - 9h30

Receção e Registo dos participantes:

Antecâmara da Sala D. Afonso Henriques

9h30 - 10h30

Abertura

Sala D. Afonso Henriques

Isabel Cordeiro

Secretária de Estado da Cultura de Portugal

José Manuel Silva

Presidente da Câmara Municipal de Coimbra

Selley Storino

Secretária Municipal de Empreendedorismo, Economia Criativa e Turismo de Santos (em representação da Prefeitura de Santos)

Sílvia Ângela Teixeira Penteado

Reitora da Universidade Santa Cecília - UNISANTA

Amílcar Falcão

Reitor da Universidade de Coimbra

10h30 - 11h15

Sessão Plenária - Sustentabilidade das Narrativas

Florbela Godinho e Carolina Dias

11h15 - 11h45

Performance musical

Ligados às Máquinas, APCC (Portugal)

12h30 – 14h00

Almoço livre

TARDE

Painéis Temáticos (Grande Auditório do Convento São Francisco)

14h00 - 15h00

Painel 1 - Intervenção e movimento

André Fausto

Casa - Árvore: cooperação e intervenção ecológica

Paulo Estudante

Projeto Mundos e Fundos

José Virgílio

Projeto Arte no Dique

Moderadora: Cláudia Pato de Carvalho

15h00 - 16h00

Painel 2 - Cultura(s) / Património / Artes

Gabriela Canavilhas

Cruzamentos e Convergências

Cristina Coelho

Afresco: Roteiro de Arte e Cultura na Cidade do Rio de Janeiro (Projeto Mestres e Ofícios)

Paulo Pires do Vale

Plano Nacional das Artes

Moderador: Delfim Leão

16h00 - 17h00

Show and Tell

Coffee Break   

Painel 3 - Pensar para Agir: Novas Práticas Pedagógicas

Favio Chávez

Projeto Orquestra de Instrumentos Reciclados de Cateura

Fernando Matos de Oliveira e Vânia Rodrigues

As artes face ao imperativo ecológico: um programa formativo experimental

Guilherme Machado Vaz

Pedagogias para uma Arquitectura mais Sustentável

Moderador: António Olaio

17h00 - 18h00

Painel 4 - Estimular Sentidos, Reforçar Competências

Nilcemar Nogueira

Museu do Samba: movimento de cultura pela identidade das pessoas e do lugar  

Manuel Rocha

Inovação e criatividade na música

António Vicente

Teatro Playback: improvisando a vida real

Moderadora: Margarida Pedroso de Lima

18h00 - 19h00

Dança

“Regard Land”, Margarida Belo Costa (Portugal)

28 de outubro

MANHÃ e TARDE

OFICINAS DE FORMAÇÃO (inscrição obrigatória, excepto *)

Música e objetos musicais - Black Box

Nilson Mariano de Faria e Favio Chávez

9h00 - 17h30

Cinema Imperfeito - cinema mobile e sustentabilidade - Galeria Pedro Olaio

Luísa Sequeira, Sama e Jorge Cabrera

9h00 - 17h30    

Pensar / Atuar, Usar o Corpo - Foyer do  Grande  Auditório e Project  Room

Mário Montenegro e Isabel Craveiro

9h00 - 12h30 ou 14h00 - 17h30

A Natureza das Coisas - Sala D. Afonso Henriques

Ana do Canto, Sara Velasco e Dina Soares

9h00 - 12h30 ou 14h00 - 17h30

* Vivências contínuas: a cultura pelo ambiente e pela justiça social - Sala D. Afonso Henriques

Nilcemar Nogueira

14h - 17h30

Almoço livre

Encerramento (Sala D. Afonso Henriques)

Delfim Leão

Vice-Reitor para a Cultura, Comunicação e Ciência Aberta (Universidade de Coimbra, Portugal)

Paulo Alexandre Barbosa

Presidente da Comissão de Relações Exteriores e de Defesa Nacional (Brasil)

José Virgílio

Presidente e Fundador do Instituto Arte no Dique (Santos, Brasil)

18h00

Performance Musical

Coletivo Querô, Arte no Dique (Brasil)


Mais informação em: Fórum Esferas 2023 (uc.pt)

PROMOTOR

  • Universidade de Coimbra (Portugal)

ORGANIZAÇÃO

  • Reitoria da Universidade de Coimbra (Portugal)

PARCEIROS institucionais

  • Ministério da Educação e Ministério da Cultura - Plano Nacional das Artes (Portugal)
  • Câmara Municipal de Coimbra (Portugal)
  • Ministério da Cultura / IPHAN (Brasil)
  • Prefeitura de Santos (Brasil)
  • Universidade Santa Cecília (Brasil)

Outras PARCERIAS

  • APCC - Associação de Paralisia Cerebral de Coimbra
  • CAB - Centro Coreográfico de Lisboa
  • CAPC - Círculo de Artes Plásticas de Coimbra
  • Casa de Oswaldo Cruz- Fundação Oswaldo Cruz
  • Colégio das Artes da Universidade de Coimbra
  • Convento São Francisco
  • Departamento de Arquitetura da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra
  • DNA - Dance N´Arts Coimbra
  • Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra
  • Escola Superior de Dança do Instituto Politécnico de Lisboa
  • Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra - Curso de Estudos Artísticos
  • Marionet
  • Nova Ágora
  • Teatrão

APOIOS 

  • Instituto Arte no Dique (Brasil)
  • Gabinete para o Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Coimbra
  • Living the Future Academy - PRR (Portugal)
  • Turismo do Centro de Portugal

 

Objectives

  1. Update theoretical skills and epistemological knowledge in the field of History and related Social Sciences.
  2. Deepen essential didactic/learning contents of History.
  3. To promote scientific updating in the field of History.
  4. Conceive and guide projects in History didactics.
  5. Reflect on the place of History in current education and its relationship with society.

Skills to develop

At the end of the course, students should be able to:

  1. Articulate the syllabus with new practices conducive to the development of historical and citizenship skills.
  2. Establish a link between the concepts of local and regional history and heritage.
  3. Deepen knowledge of local history relating them to toponymy, literary excerpts, and heritage manifestations.
  4. Plan learning experiences to be developed by teachers in their classes.
  5. Produce useful teaching materials for teaching practice, promoting innovation, creativity and sharing.
  6. Stimulate the articulation between scientific research and innovation in the teaching of History.
  7. Contribute to updating and deepening the scientific-pedagogical knowledge of teachers on regional history.
  8. Know and evaluate the latest research and publications on local history.
  9. To make known primary sources, updated bibliography and resources that can be used in class.
  10. Know some institutions dedicated to the promotion of regional history.
  11. Share experiences and exchange opinions about the pedagogical activity exploring the potential of regional history.
  12. Select some activities to be applied to students, in the context of the classroom or outside the classroom, based on research in local history and historical cognition

Access conditions

  1. History teachers in office
  2. Order of registration
Under Regulation No 1126/2022 for the Attribution of Incentives for the Training of Young People and Adults, published in the DR of November 21, 2022:
  • Any financial benefits that may be granted under the PRR are conditional on candidates holding a Portuguese NIF and residing in Portugal, at the time of the course;
  • Trainees who wish to repeat training for which they have not been approved and for which they have already benefited from a scholarship are not eligible for a scholarship;
  • Trainees who register in a course or initiative financed by PRR-LFA (Investments RE-C06.i03.03 – Adult Incentive and RE-C06.i04.01 – Impulso Jovens STEAM, opened by Notice 01/PRR/2021), accept that they were aware of the total/partial discount on the price defined for the course, initiative and/or attendance expenses and authorize that it be granted if its attribution is decided under the regulations in force.

Methodology (organization and functioning of the course)

This training action will be organized in the form of a training course, with theoretical sessions, conference mode, complemented with practical application.
The theoretical component is organized in plenary conferences followed by debate.
The theoretical-practical component is organized in field work, with visits and interactions with training resources (documents) that can be used in a school context.

Predominant scientific area

Artes

Languages of learning/evaluation

Português

Study plan

1 Fórum Esfera(s)

• Sensibilizar para a importância e papel das artes na criação de novas competências relacionadas com as várias áreas profissionais, sociais e pessoais.
• Equacionar o equilíbrio entre o desenvolvimento tecnológico, o desenvolvimento pessoal e cultural das novas gerações, no âmbito das ideias e visões orientadoras do Fórum Esfera(s).
• Capacitar alunos do ensino secundário, das escolas profissionais, estudantes universitários professores, artistas e criadores e produtores para a importância do desenvolvimento de práticas artísticas sustentáveis.
• Reforçar o comprometimento civil e a responsabilidade social das novas gerações.

Promoters

Education Institutes

University of Coimbra

Organic unit(s)

Rectorate